Hajuvesi

Pe 25.4. klo 19 ja la 26.4. klo 13

Myönteisyyttä ja läsnäolon voimaa huokuva puheenvuoro

Youssef Asad Alkhatib oli kuusivuotias, kun kuuli opettajaltaan biologisen äitinsä kuolleen. Järkyttynyt pikkupoika luuli äitipuoltaan murhaajaksi ja halusi kostaa. Aseeksi valikoitui hajuvesi, jonka tuoksu on seurannut häntä siitä lähtien. 

Teatterikorkeakoulussa näyttelijäksi opiskeleva Asad Alkhatib on tehnyt monologiesityksen elämänsä tapahtumista, jotka ovat kuljettaneet ja kasvattaneet häntä. Palmyrassa Syyriassa vuonna 2000 syntynyt Asad Alkhatib on kulkenut kotimaastaan ensin yksin Kreikkaan, sitten alaikäisenä perheettömänä kiintiöpakolaisena Suomeen. Suomessa 16-vuotiaan voimakas tahto tulla näyttelijäksi viitoitti tietä ensimmäisestä päivästä lähtien. 

Hajuvesi on Asad Alkhatibin ensimmäinen oma soolo. Esitys on myönteisyyttä ja läsnäolon voimaa huokuva puheenvuoro nuoren ihmisen peräänantamattomuudesta ja rohkeudesta mennä kohti haaveita. Ulkoilmaesitykseksi kesällä 2022 luotu monologi nähdään tänä keväänä Oulun teatterin Vinttikamarissa. 

Tämä esitys kertoo elämästäni, sen käännekohdista. Haluan osoittaa, että pitää seurata elämän virtaa avoimin mielin. Yllätyksiä tulee käyttää hyväkseen, eikä katsoa vain negatiivisia puolia.” 

Asad Alkhatib on esiintynyt Kansallisteatterin Toinen koti -dokumenttiteatteriesityksessä ja näyttelijänä Sekasin-televisiosarjan kolmannella kaudella, joka kertoo turvapaikanhakijanuorista. Hänet voi nähdä tänä keväänä Oulun teatterin PerilläDestination-näytelmässä, jonka ensi-ilta on 5. huhtikuuta..

Esitykset ja liput

Tekijät

Näyttämöllä

Youssef Asad Alkhatib

Työryhmä

Youssef Asad Alkhatib ja Hassan Alsaleh

Teksti

Hassan Alsaleh

Ohjaus

Jalal Hajali

Ohjaajan assistentti

Pinja Kokkonen

Valosuunnittelu ja esitysajot

Janna Räsänen

Valokuvat

Teatteri Takomo

Tuotanto

Galleria

Arvostelut

”Esitys oli mukaansa tempaavaa, hauskaa ja elämänmakuista teatteria. Hän osaa ne keinot, joilla näyttelijä luo itsensä ja yleisönsä välille voimakkaan tunteen vuorovaikutuksesta ja läsnäolosta. Elämänmyönteisessä positiivisuudessaan esitys oli lumovan kaunis kokonaisuus.” – Matti Saarela, Kielipuolen päiväkirja 11.11.2022

Kommentit

Kommentoi