Pukusuunnittelija

Pasi Räbinä

Valmistunut pukusuunnittelijaksi Lahden Muotoiluinstituutista vuonna 1987 ja taiteen maisteriksi vuonna 2003 Aalto-yliopiston Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun lavastustaiteen osastolta.

Aloittanut Oulun teatterissa vuonna 1991, ja aina välillä hypännyt tuulettamaan aivoja, keräämään uusia ideoita apurahan turvin ja opiskellut välillä taiteen maisteriksi. Taiteen edistämiskeskus valitsi Räbinän teatteritaiteen taiteilijaprofessoriksi vuosiksi 2024–2028. 

Työskennellyt uran alussa viiden vuoden ajan Kuopion kaupunginteatterissa ja vieraillut muun muassa Jyväskylän-, Kokkolan-, Tampereen – ja Vaasan kaupunginteattereissa. Räbinä on suunnitellut pukuja myös useisiin nykytanssiteoksiin useiden koreografien muun muassa Alpo Aaltokosken, Jyrki Karttusen, Jorma Uotisen, Petri Kauppisen ja Pirjo Yli-Maunulan kanssa.

Mikä teatterissa kiehtoo?

Uuden oppiminen ja itsensä toteuttaminen. Jokainen produktio on uniikkiteos ja sen äärelläoleminen tuottaa aina uusia ideoita ja ajatuksia. Innostuneet ja inspiroivat työkaverit, huippuammattilaiset ja osaava ammattikunta, monipuolinen ohjelmisto sekä eteenpäin suuntautuva ohjelmistosuunnittelu. 

Mieleenpainuvin työsi Oulun teatterissa?

Niistä monista muun muassa Gluckin Orfeus ja Eurydike -ooppera nousee yhdeksi tärkeäksi produktioksi vuodelta 2008. Teimme mielestämme onnistuneen ”gesamtkunstwerkin”, kokonaistaideteoksen. Mieleeni on jäänyt vahva kokemus myös vuodelta 2002 Mikko Roihan ohjaaman Maria Jotunin Elämä ja kuolema, jossa tavoitimme kokonaisuudessaan esityksen vahvan ekspressionistisen tyylilajin.

Viimeaikaisista töistä nostaisin Fidelio– ja Taikahuilu-oopperat. Molemmissa teoksissa olin omimmillani alueella, jossa selkeä näkemys, tyylilaji ja vahva tyylittely onnistuivat luomaan teokselle sen ominaisen visuaalisen kielen.