Kinky Boots logo

Kinky Boots -musikaali Oulun teatterissa helmikuussa 2025

Kinky Boots -musikaali valloittaa Oulun teatterin suuren näyttämön helmikuussa 2025. Musikaalin ohjaa Alma Lehmuskallio, koreografiasta vastaa Henri Sarajärvi ja vastaavana kapellimestarina toimii Eeva Kontu MD Companysta.

Suunnittelutyöryhmän täydentää Oulun teatterin rautainen nelikko. Pukusuunnittelijana on Pasi Räbinä, lavastajana Kalle Nurminen, valosuunnittelijana Jukka Kyllönen ja äänisuunnittelijana Jari Niemi.

Harvey Fiersteinin kirjoittama ja Cindy Lauperin säveltämä sekä sanoittama Kinky Boots -musikaali kertoo syrjäseudun kenkätehtaan nuoresta perijästä Charliesta. Kun Charlie kohtaa drag-artisti Lolan, muuttuu molempien tulevaisuuden suunta.

Ensi-iltansa Chicagossa vuonna 2012 saanut musikaali käsittelee vieraan pelkoa, ilakoi sukupuolilla leikittelyllä ja muistuttaa siitä, miten glitter-buutsit ovat välillä tarpeen ihan jokaiselle meistä.

Haluamme olla etujoukoissa jakamassa sitä iloa, mitä sukupuolinormeilla leikittely voi tuottaa. Rakastan Kinky Bootsissa sitä, miten siinä toisaalta kehotetaan ottamaan rohkeasti itselle tilaa ja toisaalta hyväksymään toinen sellaisena kuin tämä on, käytti sitten housuja tai hametta”, Oulun teatterin taiteellinen johtaja Alma Lehmuskallio kertoo ja jatkaa:

 Sukupuolen eri ilmaisujen ei pitäisi olla rajoittava, vaan vapauttava voima. Musikaali yhdistää ihanasti tuhnuista, vaikeaakin arkea ja häikäisevää show-todellisuutta, ja tunnistan itsessäni kaipuun molempiin.

Oulun teatteri hakee musikaaliin valovoimaisia ammattilaisia, joilla on musikaalin laadun takaava näyttelijäntyön, laulun ja tanssin osaaminen, sekä neljää laulutaitoista lapsinäyttelijää. Hakuaika on 14.8.–10.9. Musikaalin koe-esiintymiset pidetään 1.10., 4.10. ja 15.10. Liput tulevat myyntiin alkuvuodesta 2024, ja ensi-ilta on 1.2.2025.

Lue hausta lisää täältä.

Toivoa paremmasta sekä suvaitsevammasta tulevaisuudesta

Musikaalin koreografi Henri Sarajärvi odottaa innolla työskentelyä Kinky Boots -musikaalin parissa. Erityisen innoissaan hän on siitä, että pääsee työskentelemään yhdessä hänen Suomen suosikkikaupungeistaan, Oulussa.

Se, että saan toimia koreografina tässä rakastamassani musikaalissa ja jättää jälkeni tähän teokseen, on minulle käsittämättömän suuri kunnia. Tämä musikaali voimaannuttaa niin esiintyjää kuin katsojaa ja antaa toivoa paremmasta tulevaisuudesta. Esiinnyin Enkelin roolissa aikaisemmissa suomalaisissa toteutuksissa, ja siitä roolista hyppääminen koreografin paikalle tuntuu minulle luontevalta jatkumolta tämän teoksen parissa, enkä malta odottaa tulevaa”, Sarajärvi iloitsee.

Monipuolinen koreografi, tanssija ja tanssinopettaja on toiminut koreografina aiemmin muun muassa Suomen Kansallisteatterissa ja Seinäjoen Kaupunginteatterissa. Hänellä on pitkä

tausta drag-kulttuurin parissa: muun muassa Miss Drag Queen -kilpailun voitto vuonna 2009 Sara Lake -taiteilijanimellä, esiintyjänä Helsingin kaupunginteatterin La Cage Aux Folles – ja Kinky Boots -musikaaleissa sekä yhteiskiertue Divet and the Dreamgirls vuonna 2019 yhdessä Suomen kirkkaimman drag-tähden Marko Vainion eli Divetin kanssa.

Tämä taiteenmuoto on erityisen rakas, koska drag-rooliin heittäytyminen saattaa avata ihmisessä täysin uusia puolia ja voi auttaa avautumaan ja kasvamaan myös omassa elämässä. Oman drag-persoonan löytäminen on mielenkiintoinen prosessi, joka on jatkuvaa roolityön rakentamista sekä kehittämistä. Drag-hahmo saattaa olla karrikoitu versio itsestäsi tai tuoda esiin jonkin puolen, joka on piilossa arkipäiväisessä elämässä. Nämä asiat selviävät vain kokeilemalla ja kannustankin kaikkia tutkimusmatkalle omaan drag-minään”, Sarajärvi toteaa.

”Moderni musikaali, joka sekä koskettaa että tuottaa valtavasti iloa”

Kapellimestari-säveltäjä Eeva Kontu tuli oululaisille tutuksi Billy Elliot -musikaalista, jossa hän oli toisena vastaavana kapellimestarina. Kontu on Suomen ykkösmusikaalikapellimestareita ja hänen viimeisimpiä musikaalitöitään vastaavana kapellimestarina ovat olleet Helsingin kaupunginteatterin Priscilla Aavikon kuningatar sekä Turun Kaupunginteatterin Hiljaiset sillat.

Kontulle Kinky Boots on hyvin läheinen teos. Hän oli mukana Suomen kantaesityksessä Helsingin kaupunginteatterissa ja siirtämässä samaa teosta Tampereen Työväen Teatteriin. Hän on siis esittänyt teosta yli 150 kertaa.

En ole koskaan ammattiurani aikana kokenut vastaavaa, mitä Kinky Bootsin esitykset kaupungista riippumatta ja ilta toisensa jälkeen tuottivat. Tanssivia, nauravia ja välillä kyynelehtiviäkin katsojia loppuunmyydyissä katsomoissa useamman vuoden ajan. Teos on hienosti rakennettu ja tarkasti kirjoitettu, moderni musikaali, joka sekä koskettaa että tuottaa valtavasti iloa”, Kontu kertoo.

Oulun teatterissa Kinky Bootsin parissa työskentelyä Kontu odottaa valtavasti.

Teos vaati esiintyjiltään valtavasti teknisiä taitoja, sekä musiikin, näyttelijäntyön että tanssin, joten odotan innolla tämän Oulun tuotannon rekrytointiprosessia. Lisäksi odotan todella paljon, että pääsen tutustumaan itse kaupunkiin kunnolla. Edellinen vierailuni Oulun teatterissa oli kokonaisuudessaan koronarajoitusten aikaa, eikä oikein missään pystynyt oleskelemaan työaikojen ulkopuolella. Tällä kertaa olisi mahtavaa kuunnella vaikka Oulu Sinfoniaa, käydä kuntoilemassa ja etsiä kivoja ruokapaikkoja.

Parhaillaan hän työskentelee Helsingin kaupunginteatterin Rakas Evan Hansen – ja Seinäjoen kaupunginteatterin Niin kuin taivaassa -tuotantojen parissa. Viimeisimpiä sävellystöitään ovat musikaalit Momentum 1900, Tytöt 1918 ja Hamlet-rockmusikaali. Kesällä 2023 kantaesitettiin hänen ensimmäinen oopperansa Armi – vahvan naisen muotokuva.