
Asetelma – ennen ja jälkeen
Vuoden 2025 Moninaisuuden näyttämön teos
Paikka
Vinttikamari
Kesto
Noin 1 tunti 20 minuuttia.
Lajityyppi
Liput
Vapaa pääsy. Osallistujat arvotaan.
Ikäsuositus
S
Maalaustaidetta, sen uudelleentarkastelua ja yhteisöllisiä juhlia
Ihmisen elämä on alituisia asetelmia. Satunnaisten asioiden ja olevaisten suhdetta toisiin. Teos saa inspiraationsa asetelmamaalausten hetkellisyydestä ja aistittavuudesta, mutta myös siitä mitä kuvan ulkopuolelle jää. Mitä elämä sen ympärillä on ollut ja on oleva?
Osamme asetelmissa on tarkkailla ja kokea. Tehdä ja vaikuttaa.
Katsoa: Kuvaa asetelmamaalauksesta.
Asetelmamaalaus on rajattu näkymä, ympäristöstään tietoisesti valittu kohde ja sommitelma. Hetki käsillä olevaa tallentuu teokseksi, ajattomasti esille laitetuksi.
Osallistua: Juhlaan. Tulkintaan maalauksesta.
Juhla tulkitsee asetelmamaalauksen sisäistä maailmaa. Juhlassa maistellaan ruokia, haistellaan ilmaa ja tunnustellaan esineitä. Ehkä keskustellaan muiden kanssa ja ihmetellään hetken verran yhdessä.
Jättää jälki.
Juhlan aikana alkuasetelma muuttuu. Jää jälki, josta rajautuu uusi asetelma.
Kuinka osallistua?
Oulun teatterin sosiaalisen median kanavilla ja verkkosivulla on julkaistu kesäkuussa 2025 kolmen kuvan valikoima asetelmamaalauksia. Katso asetelmamaalauksia, valitse mieleisesi asetelma ja osallistu arvontaan, voit voittaa pääsyliput Oulun teatterin Vinttikamarissa järjestettävään Asetelma – ennen ja jälkeen -juhlaan.
Juhlaan saa osallistua omanlaisena ja omien rajojensa puitteissa. Lapset osallistuvat tapahtumiin aikuisen seurassa.
Asetelma 1: Asetelma kvittenistä, kaalista, melonista ja kurkusta, Juan Sanchez Cotán, 1602
Asetelma 2: Mustuvia omenoita, Helene Schjerfbeck 1944
Asetelma 3: Epäkasvi, Ernst Meter-Borgström, 1977
Stillleben – före och efter
Människans liv är ett ständigt stilleben. Slumpmässiga sakers och levande tings förhållande till varandra. Verket får sin inspiration från stillebenmålningarnas flyktighet och påtaglighet, men också från det som är utanför bilden. Vad har livet varit runt bilden och vad ska det bli?
Vår lott är att observera och erfara. Att göra och påverka.
Att betrakta: Bilden av en stillebenmålning
En stillebenmålning är en beskuren vy, en medvetet ur omgivningen utvald synvinkel och en komposition. Stunden och det närvarande sparas som ett konstverk, tidlöst utställt.
Att delta: Festen. En tolkning av målningen.
Festen är en tolkning av den inre världen i stillebenmålningen. Under festen får man smaka på mat, lukta på luften och känna på föremål. Kanske diskuterar man med andra och undrar en stund tillsammans.
Att lämna ett spår.
Under festens gång ändras det ursprungliga stillebenet. Kvar blir ett spår, som beskärs till ett nytt stilleben.
Hur kan man delta?
I juni 2025 publicerar Uleåborgs teater ett urval av tre stillebenmålningar på sina sociala medier. Betrakta stillebenmålningarna, välj en enligt ditt tycke, delta i lotteriet och du kan vinna inträdesbiljetter till festen i Stilleben – före och efter, som ordnas i Vindskammaren på Uleåborgs teater. Man kan delta i festen som man är och inom sina egna gränser. Barn deltar tillsammans med en vuxen.
Stilleben 1: Stilleben med kvitten, kål, melon och gurka, Juan Sanchez Cotán 1602
Stilleben 2: Stilleben med svartnande äpplen, Helene Schjerfbeck 1944
Stilleben 3: Oväxt, Ernst Meter-Borgström 1977
Koncept och förverkligande: Hav-Anna Company, Linda Granfors, Meri Anna Hulkkonen, Kari Hulkkonen
Asetelmat

Asetelma kvittenistä, kaalista, melonista ja kurkusta, 1602
Taiteilija: Juan Sanchez Cotán
Teoskokoelma: San Diego Museum of Art
Kuva: Wikimedia Commons
Espanjalaisen taiteilijan Juan Sánches Cotánin maalaus on vuodelta 1602. Teos edustaa asetelmamaalauksen perinnettä ja siihen kuvatut vihannekset ja hedelmät ovat pikkutarkasti ja realistisesti maalatut. Teoksen tunnelma on samalla kertaa sekä rauhallinen että jännittynyt, etualaan osuu kirkas valo ja taka-ala on pelkkää tyhjää mustuutta.
Valitsimme mukaan tämän teoksen, koska se on olennainen osa taidehistoriaa ja koska monet uudemmat asetelmamaalaukset pohjautuvat 1600-luvun asetelmiin. Lisäksi teoksen keskiössä näkyvät vihannekset ja hedelmät ovat tunnistettavia, ja niitä löytyy edelleen meidän ruokapöydistämme.

Mustuvia omenoita, 1944
Taiteilija: Helene Schjerfbeck
Taidekokoelma: Didrichsenin taidemuseo
Kuva: Didrichsenin taidemuseo
Mustuvia omenoita on Helene Schjerfbeckin maalaus vuodelta 1944. Asetelmamaalaus kuvaa pyöreähköjä ääriviivalla rajattuja muotoja kirkkaissa väreissä, aseteltuina alustalle vihreää taustaa vasten. Pyöreiden muotojen väri näyttää leviävän ja sulautuvan lähiympäristöön, häivyttäen rajoja ja muotoja. Teoksen nimi on ainut asia, joka paljastaa, että kyse on omenoista.
Valitsimme teoksen, koska se on tunnetun ja rakastetun taiteilijan maalaama, se edustaa modernismia, taitekohtaa vanhan ja uuden välillä ja siinä on nähtävissä sekä esittävä ja abstrakti kuvakieli. Schjerfbeck oli yli 80-vuotias maalatessaan teoksen, jonka aihe koskettaa syksyä, ikääntymistä ja elämän kiertokulkua.

Epäkasvi, 1977
Taiteilija: Ernst Meter-Borgström
Taidekokoelma: Sara Hildénin säätiö
Kuva: Sara Hildénin taidemuseo © Kuvasto 2025
Epäkasvi on taiteilija Ernst Mether-Borgströmin maalaama vuonna 1977. Teos on ei-esittävä ja edustaa konkreettista taidesuuntausta. Olennaista teoksessa on värit, viivat, pinnat ja geometriset muodot. Teos ei esitä mitään muuta kuin itseänsä.
Valitsimme teoksen mukaan projektiimme juuri siksi, että se on riisuttu merkityksistä, ja koska nimi Epäkasvi on mielenkiintoinen, ikään kuin teoksen aiheena joskus olisi ollut kasvi, joka on muuttunut, eikä enää olekaan kasvi, vaan jotain muuta. Maalauksen tunnelma on kevyt ja iloinen. Projektissamme teos on uusin asetelma, vaikka se on kohta 50-vuotias.
Tekijät
Työryhmä
Hav-Anna Company
Konsepti
Linda Granfors
Kuva- ja performanssitaiteilija
Jori Hulkkonen
Keittiömestari
Kari Hulkkonen
Musikko, puutarhuri
Meri Anna Hulkkonen
Teatteritaiteilija
Fabian Nyberg
Lavastaja, tilasuunnittelija
Niklas Nybom
Äänisuunnittelija
Hav-Anna Company
Tuotanto
Galleria



Vastaa